فرهنگ وهنر شهرستان گتوند

آخرین نظرات

شورای فرهنگ عمومی شهرستان گتوند

      به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان گتوند، در مورخ چهارشنبه 28 آبان ماه 1393، دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان در سال جاری، با حضور اعضا در محل دفتر امام جمعه برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، آقای اسدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، دستور کار جلسه را اعلام نمودند که عبارت بود از پیگیری مصوبات جلسه ی قبل شورا و بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی شهرستان گتوند. که ادارات مربوطه اقدامات بعمل آمده در خصوص مصوبات جلسه قبل را به سمع حاضرین رساندند. و سپس اعضای حاضر در جلسه به بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان گتوند و پتانسیل ها و ظرفیت های فرهنگی این شهرستان پرداختند، که اهم موارد مطروحه به قرار زیر می باشد:

- شهرستان گتوند از نظر فرهنگی و مذهبی جایگاه مناسبی دارد لیکن باتوجه به هجمه ی شدیدی که برعلیه فرهنگ ایرانی اسلامی وجود دارد می بایست اقدامات پیشگیرانه انجام پذیرد.

- پتانسیل ها و ظرفیت های فرهنگی فراوانی در شهرستان گتوند وجود دارد، اما امکانات مناسب برای بروز و شکوفایی این ظرفیت ها موجود نیست، که می بایست نسبت به تقویت این امکانات، و به تبعِ آن ارتقای فرهنگی مردم منطقه اقدام نمود.

- لزوم آسیب شناسی درمورد بخش هایی از فرهنگِ جامعه که در آن ها، ارزش های فرهنگی غنی کمرنگ شده اند و سعی در تقویت مجدد این ارزش ها و هنجارها.

 

- راهکارهای مقابله با آسیب های فرهنگی، بروز و شکوفایی پتانسیل های فرهنگی و در نهایت ارتقای فرهنگی، از نظر سخنرانان جلسه نیز موارد زیر می باشد:

-مشارکت مردم در مولفه های فرهنگی

- لزوم انجام فعالیت های فرهنگی از پایه و برای سنین پایین، که برای این مهم توجه ویژه به نقش خانواده در حوزه ی فرهنگ و تربیت بیسار اهمیت دارد.

- توجه به جایگاه مدارس و دانشگاه ها، و لزوم انجام فعالیت های فرهنگی و هنری مناسب جهت ارتقای فرهنگی، مذهبی و هنری این قشر از افراد جامعه.

- تمرکز بر مسئله ی حجاب و عفاف، خصوصا در مدارس شهرستان، و برگزاری نمایشگاه های عرضه ی البسه ی مناسب.

- انجام کارهای تبلیغی و دیوارنویسی در مکان های مناسب، ادارات، مدارس و... برای ترویج ارزش های اخلاقی و فرهنگی.

- توجه به دارالقرآن ها و مباحث قرآنی، باتوجه به ظرفیت بسیار بالایی که در این زمینه در شهرستان وجود دارد.

- اعزام روحانیون، مشاورین دینی و اساتید دانشگاه ها به مدارس و همچنین مناطق پیرامونی شهرستان که از نظر برخورداری از مبلغین مذهبی دچارکمبود و کاستی می باشد.

- توجه به ورزش عمومی

- منسجم و همسو نمودن انواع فعالیت های فرهنگی، به گونه ای که از انجام امور موازی خودداری شود.

 

- معاون محترم فرمانداری شهرستان، جناب آقای نوری خواه، نیز در این جلسه بیان داشتند که خوشبختانه مشکل عمده ای از نظر فرهنگی درشهرستان وجود ندارد، اما باتوجه به هجمه ای که برعلیه فرهنگ جامعه درجریان است، می بایست به مباحث فرهنگی توجه نموده و اقدامات پیشگیرانه را به انجام رساند.

ایشان درادامه به 3 نکته اشاره نمودند: 1- فرهنگ تابع بخشنامه و دستور ومصوبه نیست و می بایست زیرساخت های لازم برای ارتقای فرهنگی و مشارکت خودِ شهروندان در این زمینه مهیا گردد. 2- فرهنگ را نمی توان جزیره ای و منطقه ای درنظر گرفت، بلکه باید پذیرفت که فرهنگ های گوناگون با هم درارتباط هستند و ازهم تاثیر می پذیرند،مخصوصا در عصر حاضر که با گسترش روزافزون ارتباطات همراه است. 3- برای اصلاح و ترمیم فرهنگ، بیش از برنامه های کوتاه مدت، به برنامه های میان مدت و بلندمدت نیاز است، که در این زمینه پرداختن به سنین پایه و دانش آموزان و دانشجویان دارای اهمیت مضاعفی می باشد.

 

- امام­جمعه محترم شهرستان،حجه الاسلام والمسلمین حسنی، نیز با تشکر از اعضا که نظرات دارای اهمیت خود را بیان نمودند، یکی از مهم ترین مباحث را برقراری انسجام در انجام امور فرهنگی دانستند.

اهم سایر مطالب مطروحه توسط ایشان بدین قرار است:

- از بسیاری جهات، خصوصا در مسئله ی حجاب، در شهرستان وضعیت مناسبی وجود دارد، اما لازم است برنامه ریزی ها و فعالیت های پیشگیرانه در این خصوص صورت پذیرد.

- جلسات شورای فرهنگ عمومی لازم است بصورت مرتب و ماهیانه تشکیل گردد.

- برای مساجد و خانه های عالم روحانی اعزام شده و برای جذب شهروندان به این اماکن تلاش شود.

- برای خانواده های پرسنل ادارات، صنوف مختلف، دانشگاه ها و... جلسات و همایش های مختلف برپاگردد و با انتخاب سخنرانان مناسب، مسایل دینی و فرهنگی(خصوصا مسایل مربوط به حوزه ی کاری خانواده آنان) برای آنان تشریح شود.

 

مصوبات دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گتوند درسال93 به قرار زیر می باشد:

ردیف

موضوع

مسئول پیگیری

1

پیگیری و اقدام جهت اعزام روحانیون و مبلغین مذهبی به مناطق مختلف شهرستان، خصوصا اعزام به مناطق پیرامونی و روستایی

سازمان تبلیغات اسلامی- امام جمعه شهرستان

2

برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان بصورت مرتب

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی- امام جمعه شهرستان- اعضای شورا







 

 

 

 

 

۹۳/۰۹/۰۵
اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان گتوند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی